Google hjälp

Google hjälp

Sökmotorer i allmänhet, och då Google i synnerhet, är fantastiska verktyg för att synas med sin hemsida. Jag har tidigare jämfört en hemsida med en fysisk butik, och om internet är världens största köpcentrum, så är Google/sökmotorer potentiella kunders guide i detta gigantiska köpcentrum. Det är Google’s jobb att konstant vandra runt på internet och spana in butikerna och veta vad som finns i dem. Så hur gör man så Google rekommenderar just ER butik när någon frågar efter de produkter eller tjänster ni erbjuder?

Man kan synas på Google på två sätt primärt – Det organiska sökresultatet eller med hjälp av AdWords/annonser. Den så kallade organiska träfflistan är det man syftar på när man pratar ”Sökmotoroptimering” och är även det jag kommer börja att berätta om. Det är det faktiska sökresultatet och ofta det som är mest relevant och driver tveklöst mest trafik eftersom träffarna och resultatet är helt baserat på innehållet på hemsidan och inget man kan ”köpa” sig till. Man ska dock absolut inte underskatta AdWords/annonsering bland sökresultaten, men även då ska man se till att arbeta på rätt sätt för att inte betala i onödan. Ni kan läsa mer om AdWords HÄR, men börja gärna att kika på denna introduktion till Sökmotoroptimering. Frågan lyder alltså, vad baserar Google sina sökresultat på och hur kan jag göra så att min sida syns? Här kommer något kortfattat tre viktiga bitar i den ekvationen:

 

1. Teknisk optimering – ”On-page optimering”

 

Om Google bara ställer sig och tittar in i din ”butik”/hemsida, ser man tydligt vad den innehåller? Om man inte gör det kommer Google vända i dörren. Behöver man dessutom leta sig fram i hyllorna för att hitta det man söker är det inte särskilt troligt att man blir rekommenderad som förstahandsval, även om det man söker kanske finns där någonstans.

Är det lätt att hitta?

Är det lätt att hitta?

...eller måste man leta sig fram?

…eller måste man leta sig fram?

 

2. Redaktionell optimering – ”On-page optimering”

 

När Google har konstaterat att det är lätt att hitta i butiken och det vi söker troligtvis finns där inne, så kliver man in och tittar  lite närmare, i respektive hylla, om så faktiskt är fallet. Finns rätt sak på rätt plats? Finns innehåll som faktiskt skyltats om, eller är det tomt i hyllorna? Här är det också otroligt viktigt att det är PRECIS det kunden frågar efter, har du 10 nyanser av röd färg, VISA det med varje färg på en egen hylla, ha inte bara en hylla som heter ”Röd”! Har du dessutom en unik nyans av röd, skriv det på hyllan, eller gör flera hyllor om produkten/tjänsten passar under flera kategorier!

Fulla hyllor med gott om innehåll?

Fulla hyllor med gott om innehåll?

Eller tomt och glest?

Eller tomt och glest?

 

3. Inlänkningar – ”Off-page optimering”

När Google konstaterat att butiken är lätt att hitta i, rätt sak finns på rätt plats och framför allt, ni har de kunden söker, hur ska de då rangordna vilken butik som är bäst att rekommendera? Jo, Google hör sig för i köpcentrumet på sitt eget lilla sätt; Genom att se hur många som länkar till er sida. Om ni nu säljer färg och 10 andra butiker som säljer penslar berättar om att ni säljer den färgen kunden söker; Då är ni en given favorit!

Är der många som känner till och rekommenderar er?

Är der många som känner till och rekommenderar er?

Eller är det ingen som känner till er?

Eller är det ingen som känner till er?

Detta är förstås en väldigt grovdragen bild, Google använder väldigt avancerat teknik och det är ett otroligt dynamiskt verktyg och förändringar sker hela tiden, men jag berättar gärna mer och ser över hur väl er sida ligger till idag och hur det kan förbättras.